Razstava slikar Leopold Layer in njegova slikarska delavnica Izbor slik iz umetnostnozgodovinske zbirke
Glavni trg 4
4000 Kranj
![[:SI]Razstava slikar Leopold Layer in njegova slikarska delavnica Izbor slik iz umetnostnozgodovinske zbirke[:] @ Mestna hiša](https://www.gorenjski-muzej.si/wp-content/uploads/2025/02/Foto_0020a-281x300.jpg)
Vljudno vabljeni na odprtje nove občasne razstave
Kranjski poznobaročni slikar Leopold Layer in njegova slikarska delavnica
Izbor slik iz umetnostnozgodovinske zbirke
v četrtek, 27. februarja 2025, ob 18. uri v Galerijo Mestne hiše v Kranju.
Leopold Layer se je rodil 20. novembra 1752 slikarju Marku Layerju (1727–1808) in Ani Mariji, rojeni Wohlgemut, v hiši na Pungertu št. 6. Kasneje se je Layerjeva družina preselila v mesto, v hišo št. 84 (danes Hiša Layer, Tomšičeva ul. 32). Tu si je Marko Layer uredil tudi slikarsko delavnico.
Leopold Layer se je izučil v domači slikarski delavnici na podlagi risanih in tiskanih predlog ter očetovih delavniških risb. Po smrti očeta je prevzel vodenje delavnice, v kateri sta mu pomagala mlajša brata Valentin (1763–1810) in Anton (1765 –?).
Do okrog leta 1783 je ustvarjal pod očetovim vplivom in vplivi Valentina Metzingerja (1699–1759) ter Antona Cebeja (1722–po 1774). V naslednjem desetletju se začnejo uveljavljati vplivi Johanna Martina Schmidta (1718–1801), po mestu Krems ob Donavi imenovanega Kremser-Schmidt, tedaj najboljšega avstrijskega slikarja v olju, ki je izdelal več slik tudi za slovenske cerkve (oltarne slike za samostan dominikank v Velesovem in škofijsko cerkev v Gornjem Gradu, slika Priprošnjiki zoper kugo iz 1773 za podružnično cerkev sv. Boštjana, Fabijana in Roka na Pungertu). Kremser-Schmidtov vpliv prevlada v letih 1795–1800. Na Layerjevih slikah lahko zasledimo Kremser-Schmidtove kompozicijske rešitve in značilne odmeve svetlobnega poigravanja, ki do neke mere razkraja telesnost upodobljenih motivov. V zadnjem ustvarjalnem obdobju po letu 1810 je Layer različne poznobaročne, rokokojske in klasicistične vplive prepojil z lastnimi potezami ter ustvaril dovolj individualen in prepoznaven slikarski izraz. Z meščanskimi portreti in avtoportreti ter realističnimi utrinki na nabožnih kompozicijah je že napovedoval realistično 19. stoletje.
Opus Leopolda Layerja in njegove delavnice je izjemno obsežen. Layerjeva slikarska delavnica je s slikami za cerkvene naročnike (oltarne slike in druge nabožne podobe, bandere, Križevi poti) segla tudi izven gorenjskega ozemlja na Štajersko, Dolenjsko, Koroško, celo na Hrvaško, Tirolsko in Salzburško.
VLJUDNO VABLJENI